First week @ school - Reisverslag uit Jimbaran, Indonesië van Stacey Scholten - WaarBenJij.nu First week @ school - Reisverslag uit Jimbaran, Indonesië van Stacey Scholten - WaarBenJij.nu

First week @ school

Blijf op de hoogte en volg Stacey

03 September 2014 | Indonesië, Jimbaran

Afgelopen weekend hebben we nog even genoten van onze vrije dagen. Zaterdag zijn we naar de Taman Ayun tempel geweest, omdat we de weg niet wisten hadden we eerst goed de kaart bestudeerd. Nooit geweten dat ik zo goed kon kaartlezen :P. Ik had de weg een paar keer bekeken en proberen te onthouden, vervolgens gingen we op pad en tot mijn verbazing reden we in 1x goed. Bijna aan het einde vroegen we aan een local of we nog goed reden, vervolgens wou hij ons de hele weg wijzen en hij wilde dat we hem volgden, wij probeerden hem echter kwijt te raken omdat dat soort mensen altijd heet vriendelijk lijken en achteraf geld vragen voor hun dienst. Het was ons gelukt hem uiteindelijk kwijt te raken maar eenmaal bij de tempel aangekomen zat hij ons al op te wachten en legde hij uit waar we naar binnen konden en waar we wat konden drinken. Tot onze verbazing vroeg deze man geen geld voor zijn dienst, er zijn toch ook echt mensen die het goed bedoelen. Vervolgens gingen we de tempel binnen, het was trouwens gewoon op een buitenterrein heel mooi groot grasveld met allemaal verschillende tempels. Om het terrein op te gaan moest je over een brug lopen, daaronder was een riviertje die nu bijna leeg was omdat het het droge seizoen is. Ook op het terrein van de tempel waren allemaal gootjes waardoor het water in het regenseizoen kan weglopen, omdat het nu droog was zag het er niet heel mooi uit maar we willen in het regenseizoen nog eens terug om te kijken hoe het er dan uitziet. Het bezoeken van de tempel kostte € 1,- (voor locals was het goedkoper) :P. Na 1,5 uur rondgestruind te hebben over het terrein hadden we het wel gezien, het was ook erg warm en je wordt geacht om je gepast te kleden, dus lange broek, en schouders bedekt. Toen we uit de tempel kwamen stond de man weer op ons te wachten, we hebben nog een tijdje met hem gekletst, en wat bleek, hij wilde graag aan zijn engels werken en vond het daarom leuk om met ons te praten. Vervolgens zijn we naar huis gegaan en naar het strand waar we savonds wat gegeten hadden. Zondag was er een festival op het strand vlak bij ons huis, we zijn daar even gaan kijken. Het was in een super luxe beachclub en er waren allemaal rijke mensen ( zo zagen ze eruit tenminste). Best leuk om te zien, maar iedereen zat daar maar een beetje te chillen en het was niet echt "party party". Wij zijn dus voor de beachclub op het strand gaan liggen, zo konden we toch van de muziek meegenieten. De staff zou die avond voor ons koken, dus we gingen eind van de middag terug. Die avond hebben we een rijkelijkgevulde noodle soep gegeten.

Maandag begon de schoolweek, eerst hadden we twee orientatiedagen in Denpasar, omdat we optijd wilden zijn en we de weg niet wisten hadden we een taxi genomen (very cheep ) voor 11 km (45 min rijden) waren we ongeveer 3 euro kwijt met zijn 4en. De orientatie begon met een openingsceremonie, een dans van 3 studenten op de tradionele gamelan muziek. Vervolgens kregen we allemaal toespraken van leraren en presentaties van asia exchange (de organisatie van dit studieprogramma). Tussendoor kregen we een heerlijke snack (niet dus) en een later een lunchbox, even wennen aan dit eten. De lunchbox bestond uit rijst, kip, een sinasappel en wat groente. Echter was alles koud, niet echt smakelijk dus. Na school gingen we naar Seeds of Hope, een weeshuis. Dat was best leuk om te zien, de kindjes daar gingen voor ons zingen en we mochten hun kamers etc zien. Ze sliepen met ze tweeen op een kamer en elke kamer had zijn eigen badkamer(tje). De kinderen daar hadden het best goed, ze gingen gewoon naar school hadden genoeg kleding, schoenen, sommigen zelfs een laptop. Dinsdag was de tweede orientatiedag, was een beetje saai. We kregen weer allemaal presentaties, de helft was de dag ervoor ook al verteld. Ook kregen we een presentatie van een dokter die iets vertelde over alle ziektes die je hier op kunt lopen.
Die dag werd ook ons rooster bekend, ik heb het getroffen. Tot nu toe twee dagen van 8:30 tot 12:10 en 1 dag van 8:30 tot 16:10. Donderdag hebben we excursies.

Vandaag was onze eerste echte schooldag, vandaag had ik de taal en tourism. De taal was best pittig omdat de lerares flink gas gaf. Na 1 les moesten we al meteen allerlei zinnen maken. De taal opzicht is niet heel moeilijk, want er zijn geen vervoegingen en het werkwoord zijn bestaat bijvoorbeeld niet. (Mijn naam is Stacey = Saya nama Stacey). Dat wordt nog even flink oefenen de komende tijd, de lerares verwacht van ons dat we binnen twee weken de taal kunnen, dan geeft ze namelijk alleen nog maar les in het Indonesisch. Na school nog even lekker een paar uurtjes op het strand gelegen. Donderdag en vrijdag nog naar school, in het weekend willen we weer wat gaan bezoeken.

See youu!! XXX

• 03 September 2014 - 20:27

Saya Nama Nicky:

Hey zus

Selamat sore!

wat een verhaal weer en leuke foto's. Bijzonder allemaal hoor! En ik heb al wat geleerd van je Balinese lessen hahah
    We hebben even leuk geskypt vandaag goed om je even te horen en te zien. ik kijk uit naar je nieuwe verhaal

Liefs je zus