Sumatra & Java - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Stacey Scholten - WaarBenJij.nu Sumatra & Java - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Stacey Scholten - WaarBenJij.nu

Sumatra & Java

Blijf op de hoogte en volg Stacey

01 November 2014 | Indonesië, Medan

Hallo allemaal!!

Afgelopen week hadden we vakantie en ben ik met Judith, Yanna en Jildert naar Sumatra en Java gegaan. Donderdag 23 oktober zijn we met onze scooters naar het vliegveld gereden, en zijn we met een tussenstop in Jakarta naar Medan (Sumatra) gevlogen. We kwamen daar rond 18:00 lokale tijd aan en hebben de trein gepakt naar het vliegveld. De trein was naar mijn verbazing super modern, dat had ik niet verwacht van een eiland dat nog minder ontwikkeld is dan Bali. Toen we aankwamen in Medan was het al donker, en gingen we eerst op zoek naar een accommodatie. We hadden de lonelyplanet bij ons en gingen op zoek naar de daarin vermelde accommodatie. Daar loop je dan in het donker in in derde grootste stad van Indonesië met je backpack.... Toen we aankwamen bij de eerste accommodatie bleek deze al volgeboekt te zijn, we werden doorverwezen naar een andere plek vlakbij, nou verschrikkelijk daar wil je nog niet dood gevonden worden. Ook de derde accommodatie die we bezochten zat al vol, en uiteindelijk. Bij de vierde hadden ze eindelijk plek, het was echt een krot en verreweg van luxe, maar goed we hadden niet echt veel keus. Het was buiten al donker en het was inmiddels al een uur of 21:00, we waren allemaal moe van het reizen en sjouwen (In de hitte 's avonds nog gewoon 30 graden) met onze backpack. We besloten de accommodatie te nemen, namen een koude douche (eigenlijk alle homestay accomodaties hier hebben alleen koud water). De nacht was verschrikkelijk, ondanks dat er een airco in de kamer aanwezig was, was het snik heet. We sliepen midden in het centrum van Medan en de hele nacht lawaai van toeterende auto's en verkeer etc. Ook sliepen we vlak naast de grootste moskee van Medan die 's nachts om een uur of 4 á 5 begint met de gebeden. De volgende ochtend waren we dus al vroeg wakker. Onze backpack weer ingepakt en op zoek gegaan naar een ontbijt. Sumatra is overwegend Islamitisch, daar moesten wij ons dus ook naar kleden. Lekker in een lange broek, en t-shirt door de hitte met je backpack! Die dag stond het verkennen van de stad om het programma, tijdens het ontbijt vonden we een tourist information office en hadden we alvast een trip voor het eind van de middag geboekt. In Medan hebben we drie bezienswaardigheden bekeken, ten eerste de Mesjid Raya, de grootste moskee van Sumatra (gebouwd naar een ontwerp van de Amsterdamse architect A.J. Dingemans). Tot ons verbazing waren wij de enige toeristen in de moskee, we moesten een hoofddoek dragen om naar binnen te kunnen en onze schoentjes moesten op de trap blijven wachten. Er kwam iemand naar ons toe die die toevallig was en die vertelde ons het één en ander over de moskee. Omdat Sumatra nog minder ontwikkeld is dan Bali spreken de meeste daar geen woord engels, best handig dus dat wij inmiddels al een aardig woordje Indonesisch kunnen spreken. Toen we eenmaal uit de moskee kwamen stonden er al een aantal Riksja's op ons te wachten, we hebben even onderhandeld over te prijs en zijn vervolgens naar het paleis van de vroegere sultan van Deli gegaan (er staat nog oud Nederlands meubilair in het paleis). Jildert en ik hadden ons nog even verkleed als King & Queen (zie de foto's ). Wij konden trouwens wel merken dat wij bijna de enige Europese toeristen waren in heel Medan, iedereen wou de hele tijd met ons op de foto, en in de tijd dat we in Medan waren heb ik ook geen enkel blank persoon gezien. Na ons bezoek aan het paleis was het inmiddels al een uur of 12, besloten ons weer met een riksja naar de fruitmarkt te laten vervoeren. Erg kleurrijk, maar het stonk er enorm en het was erg smerig, zoals eigenlijk overal in Medan. Vervolgens zijn we nog naar een Chinese tempel geweest, waar wij ook de enige toeristen waren en daarna hadden we het wel gehad met het gesjouw door de hitte en zijn we naar de tourist office gegaan en hebben we gevraagd of we eerder konden vertrekken. We hadden het wel gezien in Medan, leuk voor een half dagje, nu hebben we echt een indruk gekregen van hoe de lokale mensen in Indonesië leven. Onze taxichauffeur stond al klaar en we begonnen aan onze 4 uur durende toer naar Bukit Lawang, "The Jungle". Omdat we weer in het donker zouden aankomen hadden we vooraf maar vast een accommodatie geregeld, en we hoopten maar dat dit niet zo verschrikkelijk zou zijn als de nacht ervoor, hier in Indonesië kun je beter altijd eerst maar even een kijkje nemen voordat je echt iets boekt. Tijdens onze rit kwam de regen met bakken uit te lucht, maar het uitzicht was super mooi, één en al groen om ons heen. De man van de accommodatie zou ons ophalen bij het busstation omdat het nogal lastig te vinden was. Toen we aankwamen stond ons een leuke verassing te wachten, de man kwam ons lopend ophalen, de regen kwam nog steeds met bakken uit te lucht, maarja wij als "echte backpackers" lieten ons niet kennen, poncho's aan en gaan met die banaan! (Bedankt pap voor die handige zak voor om mijn tas!;). Ons verblijf had de naam "On de rocks" en zoals de naam al zegt, mochten we lekker omhoog klimmen. Eenmaal aangekomen waren we natuurlijk zeiknat, maar gelukkig was de accommodatie geweldig! We zaten echt aan de rand van de jungle, heerlijk rustig en alleen het geluid van dieren uit te jungle en een stromende rivier. Er waren verschillende bamboe huts op het terrein aanwezig, allemaal met prachtig uitzicht op de jungle. "S avonds weer lekker een koude douche genomen ( helaas was het nu niet meer zo warm omdat we op een hoger niveau zaten, dan is een koude douche dus niet zo lekker..:P). Die nacht hebben we heerlijk geslapen, de volgende dag weer vroeg op voor de jungle trekking.

De trekking was super gaaf, super mooie natuur en we hebben de Orang Utangs gespot! Super gaaf, want deze leven nog maar op twee plekken in de wereld in het wild, in Sumtra en op Borneo. Omdat het die dag ervoor heel veel had geregend was het erg blubberig en glad in de jungle. Onze schoenen zaten dus helemaal onder de prut en ja die moesten we de rest van de week nog lekker met ons mee sjouwen. Omdat we niet nog een nacht konden blijven (ze waren al volgeboekt) vervolgende we onze reis naar het Toba Lake, omdat dit een toch van 8 uur was hebben een overnacht in Berastagi, een dorpje in de bergen vlakbij de Sinabung vulkaan ligt, die eerder deze maand nog actief was met pyroclastische stromen (hete gevaarlijke lawines van gefragmenteerde lava en hete gassen). Natuurlijk hadden we actuele situatie gechecked voordat we ernaartoe gingen. We kwamen 's avonds aan om een uur of negen, stapten uit en auto, brrrr wat was het daar koud, slechts 20 graden. Daar waren we niet echt op voorbereid. Niet echt goed geslapen vanwege de koud ( ja dat wordt nog wat als ik straks weer in Nederland ben...) De volgende ochtend vervolgden we onze toer naar het meer, onze personal driver vertelde zijn hele levensverhaal en wist ons van alles te vertellen over Sumatra, hij maakte er één groot feestje van tijdens onze rit, lekker muziek aan een meezingen maar! Onderweg van Berastagi naar Lake Toba zijn we nog even gestopt bij de Sipiso Piso Water Fall en bij het Batak's King Palace. Uiteindelijk kwamen we om een uur of 16:00 aan in de haven van Parapat en hebben we de ferrie naar Tuk Tuk, een dorpje op het eiland in het Toba Lake genomen. Wauw wat een prachtig uitzicht daar! We verbleven in de Tabo Cottage's, een super mooie accommodatie met eindelijk weer eens een warme douche! Die dag en de volgende dag hebben we even lekker gerelaxt, we konden nog wat rondkijken op het eiland maar daar hadden we niet echt zin in want het regende bijna de hele dag.

Vervolgens hadden we weer de laatste ferry terug naar het vaste land gepakt waar onze personal driver ons weer op stond te wachten. Hij bracht ons naar het vliegveld, de trip ging sneller dan we gedacht hadden en om 00.00 stonden we al op het vliegveld terwijl onze vlucht pas om 6:15 ging. Die nacht lekker op het vliegveld doorgebracht, er was werkelijk maar 1 klein mini supermarktje open maar verder helemaal niks. We hebben de tijd gedood met wat potjes kaarten en we hebben geprobeerd te slapen, dat viel niet mee het hele vliegveld leek wel een koelkast, ze voeren de airconditioning daar lekker op! In het vliegtuig hebben we nog 2 uurtjes kunnen slapen en toen kwamen we uitgeput aan in Yogyakarta (Java)! Daar zouden we de laatste twee dagen van onze vakantie verblijven. Toen we de luchthaven uitkwamen was het eindelijk weer lekker warm! Heerlijk, we zijn er al helemaal aan gewend:D
Eerst maar even op zoek gegaan naar een accommodatie om onze tassen te dumpen. Deze was iets beter dan onze accommodatie in Medan, ten eerste hoefden we de wc hier niet door spoelen met een emmer water, en ten tweede was er geen moskee in de buurt! Ja, waar je al niet blij mee kan zijn hé! Die dag lekker de toerist uitgehangen in de stad en een toer geboekt voor de volgende dag naar de Borobodur en Prambanan tempels, dit zijn de grootste boeddhistische en Hindoeïstische tempels van de wereld. Erg toeristisch daar allemaal, een ook wijzelf waren weer één grote toeristische attractie, iedereen wilde met ons op de foto. De Prambanan tempel zijn ze al jarenlang aan het opbouwen, in 1006 en 2006 was er namelijk een aardbeving die veel van het tempelcomplex heeft verwoest. Het complex bestaat uit 3 grote hoofd tempels, het totale complex bestaat uit 237 tempels. Het duurt 1 jaar om 1 tempel te restaureren, dus het zal nog jaren duren voordat het hele complex weer opgebouwd is. "S avonds hebben we nog even lekker in een restaurantje gezeten waar ze lekker Europees eten hadden, een paar potjes gekaart, en toen waren we allemaal zo moe dat we lekker ons bed ingedoken zijn, die nacht moesten we er om 4:00 weer uit, om 6:00 zijn we weer op het vliegtuig gestapt naar Bali! Heerlijk om weer terug te zijn in onze luxe villa, maar een super gave ervaring dat we nu ook het "echte" Indonesië hebben gezien, het zuiden van Bali, waar wij verblijven is namelijk super toeristisch en totaal niet te vergelijken met het "echte Indonesië. Nu nog even een paar dagen uitrusten een maandag mogen we weer lekker naar school!

• 01 November 2014 - 09:37

Annelies:

Hoi Stacey wat een mooi verhaal . Ik merk dat je al aardig bent ingeburgerd en het zal straks inderdaad tegen vallen als je weer terug bent. De temperatuur en je eigen huis met bijkomende klussen. Geniet nog maar even lekker van de luxe om je heen. Groetjes we skypen misschien binnenkort.

• 02 November 2014 - 08:54

Monique:

Hee Stacey wat een mooi verhaal weer zo beleven we steeds een stukje mee.Zo te lezen heb je het erg naar je zin daar. Nog veel plezier daar xxx

• 19 November 2014 - 19:40

Coby:

Hey Stacey,

Heel erg leuk om al je verhalen te lezen! En wat schrijf je onderhoudend en helder. Dat maakt het gemakkelijk om mee te leven met wat je allemaal onderneemt en tegenkomt. Veel in korte tijd als je het mij vraagt. Al je kansen en de tijd benutten, groot gelijk!!

Nog veeeeeel meer mooie en goede ervaringen gewenst voor je terugkeer naar dit koude kikkerland...

Hartelijke groet,

Coby