Weekendje weg! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Stacey Scholten - WaarBenJij.nu Weekendje weg! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Stacey Scholten - WaarBenJij.nu

Weekendje weg!

Blijf op de hoogte en volg Stacey

14 September 2014 | Indonesië, Ubud

Haaaiii lieve volgers van mijn blog!!

Hoewel het verblijf in de villa erg goed bevalt willen we natuurlijk niet alleen maar chillen maar ook zoveel mogelijk van het eiland zien. Nu we de planning van school weten, de roosters, de excursies, de toetsweken en de vakantie zijn we een hele planning aan het maken met wanneer we wat willen doen. Bali is bijna 4x zo groot als Utrecht en er is een hoop te zien! Wij verblijven in Kerobokan, dit ligt in het zuiden van het eiland. Omdat het verkeer hier zo chaotisch is kun je jezelf het snelste vervoeren per scooter, om echter vanaf het zuiden helemaal naar het noorden te rijden ben je 5 uur non stop aan het rijden. Daarom zijn we dit weekend een weekje weg geweest, naar Ubud "Het culturele hart van Bali". We zijn er op de scooter heen gereden, de heen weg duurde het ongeveer 1,5 uur. Toen we net 15 min onderweg waren kreeg één van de meiden een klapband. We zochten naar een plek waar de scooter gerepareerd kon worden en gelukkig was dat toevallig net vlakbij. Het duurde ongeveer 20 minutjes, een local had de band eraf gehaald en weer geplakt. Hij vroeg hiervoor € 0,65 ( niet te geloven). Vervolgens vervolgen wij onze weg en arriveerden we om +- 9:30 in Ubud. Eerst zijn we naar het beruchte "Monkeyforest geweest". Een soort apenheul, je moet daar heen goed op je spullen passen want die apen daar zijn heel brutaal. Als je wat uit je tas wilt pakken dan komen ze meteen naar je toe om te kijken of je wat voor ze hebt, soms springen ze ook gewoon op je en maken ze je tas open. Bij ons was er alleen een flesje water gejat, ook zijn we nog met een aap op ons hoofd/schouder op te foto geweest. "S middags gingen we opzoek naar een accomodatie om te overnachten, we hadden twee opties bekeken en uiteindelijk geboekt en ingechecked. Je kunt hier heel makkelijk zonder vooraf te boeken op zoek gaan naar een slaapplaats. Het was niet superluxe ( wel een eigen badkamer en er was een zwembad), prima voor ons om te overnachten. We betaalden 7,50 per nacht per persoon en dat was inclusief ontbijt. " Savonds zijn we lekker uiteten geweest en niet al te laat naar bed omdat we voor de volgende ochtend een fietstour hadden geboekt, we werden om 7:30 bij opgepikt dus 7:00 ontbijten. Als eerste werden we naar een koffieplantage gereden waar de duur. Hier worden allerlei verschillende smaken koffie gemaakt waaronder de "Loewak"koffie, één van de duurste koffiesoorten ter wereld, dit vanwege het bijzondere productieproces. De koffiebes wordt opgegeten door een katachtige, de loewak. Vervolgens passeert de bes het maag-darmkanaal en wordt het vruchtvlees van de bes verteerd. De pit blijft in tact en wordt vervolgens weer uitgepoept en die worden vervolgens gewassen en gekookt ( nou geniet maar lekker van je kopje koffie:P). Na de rondleiding op de plantage waar ook allerlei soorten vruchten groeiden kregen we 12 soorten koffie en thee die we mochten proeven. Vervolgens gingen we met de auto verder naar een hoog punt in de bergen waar de uitzicht hadden op de vulkaan, hier kregen we een ontbijtje. Bijna overal serveren ze hier een pannenkoek met banaan als ontbijt. We kregen er een lekkere verse fruitjuice bij en konden even genieten van het prachtige uitzicht. Daarna gingen we naar de plek waar de fietsen stonden en begon de mountainbiketour echt. Het was echt een superleuke ervaring, we fietsten door de dorpjes van locals, door smalle wegen in het bos en langs de rijstvelden. Onderweg stopten we hier en daar en kregen we wat uitleg over de dingen die we zagen, zo stopten we onder andere bij een huis van een local, we mochten een kijkje nemen op het terrein en kregen uitleg over de leefwijze, erg interessant. Families wonen hier vaak met ze allen op 1 terrein er waren 5 gebouwen. Eèn huisje voor de ouders, èen huisje één huisje voor de jongste zoon en zijn familie, één huisje voor de oudste zoon en zijn familie en de keuken. Het is hier normaal dat de jongste zoon zijn leven lang voor de ouders zorgt (omdat ze jongste het langst leeft), in ruil daarvoor krijgt het het terrein als eigendom. De oudste zoon krijgt vrijheid. De keuken en de wc waren verschrikkelijk, ik kan niet begrijpen hoe ze zo kunnen leven. Moeder staat sochtens heel vroeg op om voor de hele familie te koken, daar wordt ze niet bij geholpen. Voor half 7 moet het eten klaar zijn want dan gaat de vader naar het werk. De vader staat nog eerder om ongeveer om 4 uur snachts om eerst naar de markt te gaan zodat ze moeder vervolgens kan koken. Ze gebruiken geen elektriciteit en hebben geen plek waar ze eten koel kunnen bewaren. Het eten wordt sochtens gekookt voor de hele dag en staat dus gewoon in een pan de hele dag te staan in de hitte. De rijst stond gewoon in een soort vergiet waar de vliegen op zaten.. Ook eten ze maar twee keer in de week vlees omdat dat erg duur is, ze lieten ons een kleine portie zijn en iemand vroeg of dat voor 1 persoon was, maar nee dat was voor de hele familie. Ik zal wat foto's bijvoegen van de keuken en het toilet echt smerig. Ook had deze familie twee koeien en twee varkens de de hele dag gewoon stonden aan een touw en eten kregen, als ze dik genoeg zijn worden ze verkocht. Het is wel sneu om te zien hoe groot die verschillen zijn en dat wij hier gewoon lekker in onze villa zitten en alles goed voor elkaar hebben. Vervolgens fietsten we nog langs mooie natuur. De fietstour was 25 km en daarna nog een stuk naar een restaurant waar we lunch kregen. Voor het laatste stuk kon je kiezen of je de makkelijke weg wou (downhill) of nog 8 km uphill. Ik en twee andere meiden gingen de uitdaging aan, 8 km uphill. Pffff dat was even flink zweten, lekker met 30 graden in de hitte een berg op fietsen. Onderweg zijn we een paar keer gestopt om te drinken. Gelukkig was het niet 8 km alleen maar omhoog af en toe ook weer een stukje naar beneden zodat we even bij konden komen. Wij kwamen vervolgen met een knalrode kop en bezweet aan bij het restaurant aan waar de andere al op ons zaten te wachten. Maar we waren trots dat we het gedaan hadden! Savonds zijn we lekker uit eten geweest en vervolgens nog even een drankje in een bar gedaan! Vanochtend nog even over de markt in Ubud geweest en vervolgens weer op de scooter terug naar onze villa. Iedereen is uitgeteld nu, dus dat wordt vanavond vroeg naar bed!

• 14 September 2014 - 16:45

Emma:

Wauw Stee! Jullie maken echt mooie dingen mee, ga zo door! ;)
    Geniet er lekker van en doe voorzichtig!!

Dikke kus, je vriendinnetje xxxxx

• 14 September 2014 - 17:29

Ria:

Wat kan jij leuk en goed vertellen Stacey, zelfs je (ouwe!!) tante kan het volgen!
    Spannend hoor, allemaal.
    Nog veel plezier de komende tijd.
    Groetjes en liefs uit Heerenveen.
    Ria

• 14 September 2014 - 20:09

Renze:

Goed bezig, genieten en sporten tegelijk.
    Handig dat je niet van de kou houd!
    Nu word het zeker geeeen koffie drinken voor jou lijkt me....
    Veel plezier en groeten, Renze.

• 16 September 2014 - 17:12

Karin Sijm:

Gaaf hoor. Leuk om alles te lezen en de foto's te bekijken. Zo te zien hebben jullie het goed naar het zin. Geniet er lekker van. Veel plezier groetjes Karin

• 21 September 2014 - 11:30

Norbert En Carmen:

Haha lachen stace! Wat een avonturen! Xxx nor en car

• 21 September 2014 - 13:00

Willem & Nel:

Hadie Stacey!
    Wat leuk om te lezen hoe goed het met je gaat en dat je echt alles aan het ondernemen bent!
    Dat doe je goed en wij zouden zeggen: haal er voor jezelf zoveel mogelijk uit!
    Deze unieke ervaring ga je nooit meer vergeten en zal belangrijk blijken voor je toekomst!
    Geniet ze, en we blijven je volgen.
    Groeten uit Schagen!
    Willem en Nel