Maleisië en Vietnam - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Stacey Scholten - WaarBenJij.nu Maleisië en Vietnam - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Stacey Scholten - WaarBenJij.nu

Maleisië en Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Stacey

31 December 2014 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hier weer is een teken van leven naar alle rampen die hier gebeuren in Zuid-Oost Azië.

De afgelopen maand is zo snel gegaan en ik heb zoveel beleefd! Ons semester is inmiddels afgelopen, en het certificaat met mijn cijfers wordt binnenkort opgestuurd!

De meeste van mijn villa genoten verbleven nog wat langer hier om hun reis te vervolgen door Azië, zo ook ik. Samen met Janneke, Miranda, Astrid en Judith ben ik naar Maleisië en Vietnam geweest. Eerst zijn we in het vliegtuig gestapt naar Kuala Lumpur, daar zijn we twee nachtjes gebleven en hebben we de stad verkend. Dat was echt weer even een omschakeling, in vergelijking met Indonesië is Kuala Lumpur super modern en schoon. Toen we aankwamen hebben we een bus gepakt naar het centrum en vervolgens naar een accommodatie gezocht, al snel vonden we een mooi hotel in Chinatown waar we twee nachten zijn gebleven. Vervolgens zijn we de stad rond gegaan met de metro, heerlijk dat er gewoon openbaar vervoer is waarmee je je snel kunt verplaatsen van de ene naar de andere kan van de stad. Openbaar vervoer kennen ze namelijk niet in Bali. We hebben o.a. de Twin Towers, het KLCC Park en een shoppingmall gezien. Overal in de stad is kerstversiering te vinden, grote kerstbomen in het park en in de shoppingmall en overal draaien ze kerstmuziek, zo kwamen wij toch ook een beetje in de kerstsfeer! Voor de volgende dag hadden we een tour geboekt naar de batucaves, en grote hindutempel net buiten de stad en de genting highlands. Die ochtends stonden wij mooi op tijd klaar op opgehaald te worden, en maar wachten en maar wachten... Kwam onze driver dus mooi niet meer opdagen. Vervolgens hebben we maar de trein gepakt naar de grotten, het was eigenlijk vlakbij. De grotten waren erg mooi om te zien, binnenin staan allemaal mooie beelden die een verhaal vormen. Vervolgens wilden we dus verder naar de genting highlands, we hadden hier en daar even geïnformeerd en daar reden alleen bussen heen. Eerst moesten we dus weer terug naar het centraal station om daar de bus te pakken, helaas was die net weg dus hadden we vanaf daar een taxi gepakt. Onderweg stopte te driver nog bij een chocolaterie en de mini cameron highlands waar we groentekassen konden zien. Ja het gaat een en al om commissie , we kregen een sticker op ons shirt geplakt zodat ze wisten dat ze de driver commissie moesten geven als wij daar wat kochten. Uiteindelijk kwamen we aan bij de genting highland waar we de gondel naar boven pakten. Vanaf daar zouden we prachtig uitzicht hebben op het het hotel met de meeste kamers van de wereld, geschilderd in allerlei prachtige kleuren. Helaas, het tegendeel was waar.. één grote bouwput op het moment. Naast game hallen, winkels, casino's was daar helaas niet veel te beleven. Na een uurtje hadden we het wel weer gezien en zijn we weer met de gondel naar beneden gegaan. Die avond hebben we nog wat in chinatown rond gelopen en de volgende dan vlogen we naar Ho Chi Minh City in Vietnam. We kwamen rond 17:00 aan en hadden besloten dat we die avond de nachtbus zouden nemen naar Mui Ne, dat zou een mooie badplaats moeten zijn met witte stranden. Omdat de nachtbus pas om 23:00 boekten we een tour Ho Chi Minh by night, we gingen naar een typisch vietnamese theatervoorstelling "Water Puppies", vervolgens werden we per fiets naar de haven gereden waar we vervolgens op een grote boot, gedineerd hebben. Na de toer zijn we met de nachtbus naar Mui Ne gereden, het was een bus met ligstoelen, dus we probeerden wat te slapen, dit viel niet echt mee omdat de wegen zo slecht waren dat we elke keer uit onze stoelen gelanceerd werden. Afijn we kwamen 's ochtends om 4:00 aan in de Middle of nowhere, we hadden nog geen hotel en werden dus maar gewoon afgezet bij een guesthouse, maar daar was niemand te bekennen. Na 20 min ontwaakte er iemand en konden we nog een slaapplaats regelen. De volgende dag hadden we een tour geboekt naar de fairystream, the fishvillage, the sanddunes en de mini grand canyon. Erg mooi om te zien, de rode rotsen en een grote zandvlakte, jullie zien het wel op de foto's! De volgende ochtend hebben we de bus gepakt naar Da Lat, een dorpje wat noordelijker, en dat merkten we meteen het was daar koud en het regende. We waren daar heen gegaan omdat je daar kunt abseilen van watervallen etc, maar Judith en ik hadden het al zo koud met al onze kleren aan, wij dachten dat we het niet zouden overleven in ons bikini in de regen en het koude water de hele dag. Dus wij zagen af van het abseilen en hebben een dagtour gedaan, we zijn langs een koffieplantage geweest, een tempel, een enorm grote waterval, de silkfactory een traditional village, de flowergardens en de cricketfarm, waar we sprinkhanen konden proeven (maar ik waagde me er niet aan:P). "s avonds hebben we weer de nightbus genomen terug naar Ho Chi Minh, dit keer hadden we van de voren maar alvast een hostel geboekt :P. Op aanraden van Mieke verbleven we in een hostel waar iedereen sliep in zijn eigen spacecapsule heel gaaf om te zien! De bedden waren nogal hard maar ach we hadden toch maar een paar uurtjes. De volgende dag hebben we nog een aantal dingen in de stad bekeken, dit was namelijk Judith's laatste dag. We hebben ons laten rondfietsen door de stad en hebben twee markten bezocht, en de haven. Achteraf toen we moesten afrekenen werden we natuurlijk dik opgelicht, maarja dat hoort er af en toe bij in deze landen. We hebben er nog een gezellige dag van gemaakt, met ze allen nog even naar de massage en manicure geweest en 's avonds gezellig uit eten geweest. De volgende ochtend was raar, na het ontbijt moesten we afscheid nemen van Judith (mijn kamergenootje in de villa) ze vloog die dag terug naar Bali en de dag erna terug naar huis. Het voelde erg raar dat we nu nog maar met de 4e waren ipv 5, 4 maanden lang ben je elke dag samen en trokken we veel met elkaar op! Maar gelukkig staat de eerste reünie alweer gepland!

De laatste 3 dagen zijn wij nog naar de Chu Chi tunnels geweest, een groot ondergronds tunnelnetwerk dat gebruikt werd in de Vietnamoorlog, erg indrukwekkend, we hebben er zelf ook even doorheen gekropen maar die tunnels waren echt heel smal en benauwd je kon er alleen langzaam op je hurken doorheen kruipen. Daarna hebben we nog een 2 daagse homestay trip gedaan naar de Mekong Delta (een groot riviergebied), daar hebben we onder andere de floating market, noodle factory en fruit gardens gezien. Best leuk maar super toeristisch, te tour was zo ingericht om zo veel mogelijk te zien in de tijd die beschikbaar was, het was dus echt ergens heen foto nemen en weer verder. Die nacht nog even lekker in een hotel geslapen in Ho Chi Minh en de volgende ochtend weer terug naar Bali gevlogen. En zo kwam ons avontuur in vietnam ten einde...

Eenmaal in Bali nog 1 nachtje en dan kwam Edo! Samen met mijn andere villagenoten die er nog waren hebben we kerst gevierd en zijn we lekker uit eten geweest. Edo en ik hebben inmiddels al een quadtour gedaan en zijn met de scooter rondgereden in het zuiden van het eiland. Gister zijn we lekker naar het strand geweest en hebben we gesurft. Vandaag is het alweer oudjaarsdag dus vanavond om 17:00 Nederlandse tijd zullen wij alvast proosten op het nieuwe jaar!

En nu zit mijn reis in Bali en bijna op, nog maar twee nachtjes op dit eiland waar ik inmiddels zoveel beleefd heb en dan vliegen we door naar Thailand!

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie interesse in mijn avontuur op Bali en alle leuke en lieve reacties!

2014, a year i will never forget!

May this new year all your dreams turn into reality and all your efforts into great achievements! I'm wishing you all a happy and healthy new year!

• 31 December 2014 - 12:07

Claudia:

lieve Stacey en Edo alvast een fijne jaarwisseling.xxx

• 31 December 2014 - 15:39

Ruud En Monique :

Wat een mooi verhaal weer geschreven !!
    Nog een uurtje en dan si het bij jullie zover !!! Alvast een mooie jaarwisseling daar en geniet van het feestgedruis samen xxx

• 31 December 2014 - 18:00

Renze:

Voor jullie ook alle goeds voor het nieuwe jaar!
    Wel een beetje apart dat jullie al in het nieuwe jaar zitten, de toekomst zeg maar!
    Geniet nog maar even, met nog een mooi land in het vooruitzicht.
    Van ons een hartelijke groet, Renze.

• 02 Januari 2015 - 14:43

Emma :

See you soon!! <3

• 07 Januari 2015 - 21:44

Annelien:

Wens jullie een heel goed zoning en bovenal een gezond 2015.en een welkom thuis in ons mooie kikkerlandje en ......Tot Ziens!!!!!!

groetjes Annelien

• 20 Januari 2015 - 19:48

Simone:

Hoi Stacey,

Wow wat ben jij in een een compleet andere wereld geweest! Prachtig om al je verhalen te lezen en foto's te bekijken. Dat heb je echt heel mooi gedaan! Geniet nog even van je laatste weekjes vrij. Ik kijk er naar uit om je weer te zien.

Hartelijke groeten,
    Simone